Convertir-se en agents actius a la ciutat, donar-se a conèixer en un entorn normalitzat i generar noves mirades vers la discapacitat intel·lectual, són alguns dels objectius que persegueix el programa d’inclusió i dinamització social als mercats municipals de Terrassa que organitza Fupar anualment amb el suport de BBVA.

En concret, aquest és el cinquè any consecutiu que membres del Centre Ocupacional de Fupar lideren tallers al Mercat de la Independència i al Mercat del Triomf, participant activament en la comunitat terrassenca, fent visibles les capacitats de les persones amb discapacitat intel·lectual i difonent la missió de l’entitat.

“Busquem obrir-nos a la ciutat i crear noves oportunitats perquè ens coneguin, encara que no només això és important. També ho és el fet d’agafar el transport públic per anar fins als mercats, fent ús dels serveis i recursos de la ciutat, i de sentir-se reconegut per les persones de l’entorn”, explica Marta Puig, directora tècnica del Centre Ocupacional de Fupar.

En cada sessió, un grup de persones de Fupar presenten al mercat un taller pensat  especialment per a cada època de l’any, afí a les estacions i festivitats rellevants, i el duen a terme amb materials sostenibles i productes de temporada. Seguint l’èxit de les edicions anteriors, enguany s’han aprofitat les dates més assenyalades del calendari i s’han programat activitats relacionades amb el carnestoltes, la castanyada o l’arribada de la primavera, entre d’altres.

Els tallers, una oportunitat d’inclusió social

Prop de 2.400 persones van participar en els tallers als mercats organitzats per Fupar durant l’edició anterior i es van endur un petit obsequi a casa al finalitzar l’activitat. El valor diferenciador d’aquests tallers recau en el fet que les persones amb discapacitat intel·lectual lideren i executen tot el procés de creació durant la realització dels tallers; des del principi fins al final. “És vital fer visible el rol actiu de les persones amb discapacitat intel·lectual per trencar prejudicis i vèncer estigmes, posant en valor la seva capacitat de creació i de lideratge”, afegeix Adrià Comas, educador social a Fupar.

També ho és dur a terme una activitat en un entorn normalitzat, pròxim i proper, com són els mercats municipals, i eixamplar així la xarxa de vincles socials. “Els paradistes i els clients habituals dels mercats ja ens coneixen i això fa que sempre ens saludin i es dirigeixin a nosaltres, no només quan arribem al mercat, sinó també quan ens trobem passejant”, continua Comas.

La primera activitat d’aquest any porta el nom de “Tastet d’infusions” i ha tingut lloc avui, divendres 18 de gener, al Mercat del Triomf, d’11 h a 12 h, en un acte obert a tota la ciutadania. La pròxima cita està programada pel 25 de gener, a la mateixa hora, al Mercat de la Independència. Durant el taller s’elaboraran les infusions de forma fàcil i artesanal a partir de flors i fulles naturals.

Tallers